TULOKSELLISIN KAMPANJA
Zombiakku
– Minimaalisella budjetilla miljoonien näkyvyys –
lähtötilanne + tavoite
Litiumioniakkujen ja -paristojen käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, mutta niiden kierrätysaste on alhainen. Käytön jälkeen litiumin sisältävät akut ja paristot tulisi palauttaa kierrätysastioihin tai -pisteisiin, sillä kotitalouksien nurkissa, laatikoissa tai sekajätteen sekaan heitettynä litiumakut ja -paristot voivat aiheuttaa tulipalon tai räjähtää. Kyseiset akut ja paristot aiheuttavat kuukausittain tuhoisia tulipaloja ja jätehuollon toimijat sekä viranomaiset pelkäävät ongelman pahenevan ilman nopeaa reagointia. Litiumioniakkujen määrän arvioidaan jopa 14-kertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.
Kampanjan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ongelmasta suuren yleisön keskuudessa ja ohjata kuluttajia kierrättämään akut ja paristot oikein.
strategia
Kampanjalle määritetty kohderyhmä oli laaja ja samanaikaisesti budjetti pieni, joten resurssit tuli suunnata kustannustehokkaasti oikeisiin asioihin. Yhteenlaskettu tuotanto- ja mediabudjetti oli vain 38 500 euroa. Kampanjan rajalliset voimavarat päätettiin keskittää tietoisesti kahteen asiaan:
1) sellaisen idean löytämiseen, joka sisältää runsaasti ansaitun median potentiaalia
2) löydetyn idean mahdollisimman kustannustehokkaaseen levittämiseen
luova ratkaisu
Kampanjan luovaksi teemaksi löydettiin populaarikulttuurista tutut zombit, jotka saattavat litiumakkujen ja -paristojen tapaan herätä henkiin aiheuttamaan tuhoa. Zombiteema ja tarkemmin vielä pilke silmäkulmassa tehtyjen zombielokuvien tyyli näkyi kampanjan kuvastossa, sanavalinnoissa ja äänensävyssä. Teema tarjosi mahdollisuuden puhua vakavasta aiheesta tunteisiin vedoten ja ilman, että aiheen vakavuus muuttuisi etäännyttäväksi.
Meidän kaikkien nurkissa saattaa lymyillä zombiakkuja ja -paristoja, jotka tulee käytön jälkeen viedä kauppaan tai kierrätyspisteeseen tai ne voivat herätä henkiin ja aiheuttaa räjähdysvaaran.
toteutus
Selkeän zombiakku-pääviestin ympärille rakennetun kampanjan kanaviksi valikoituvat mediatiedotus, äänimainonta Spotifyssä, sosiaalisen median mainonta ja sosiaalisen median vaikuttajayhteistyö. Lisäksi videomainosta esitettiin YLE:llä (TV + YLE Areena) yhteiskunnallisen tietoiskun muodossa. Kampanjan ajankohdaksi valittiin Halloween maksimoidaksemme kampanjan ansaitun median potentiaali.
Sosiaalisen median vaikuttajista mukana kampanjassa olivat Anna Saivosalmi, Janne Grönroos, Kim Herold, Kirsi Alm-Siira, Arttu Mustonen, Miska Haakana ja Jenni Rotonen. Sosiaalisen median kanavina toimivat Facebook, Instagram ja Twitter. Kampanjan kotipesänä toimi verkkosivu www.zombiakku.fi.
tulokset
Zombiakku-kampanjan tulokset ylittivät kaikki odotukset. Kampanjan yhteenlaskettu tavoittavuus oli 28,6 miljoonaa ja zombiakuista julkaistiin 59 eri juttua suomalaisessa uutis- ja ajankohtaismediassa. Kampanjasta ja aiheesta raportoivat laajasti mm. YLE, Ilta-Sanomat, Kauppalehti, MTV Uutiset ja Huvudstadsbladet.
kampanjan luvut
Kampanjan suunnittelu- ja tuotantobudjetti (ml. verkkosivun toteutus)
23.500 €
Maksettu mainonta (sis. some- ja Spotify-mainonta sekä somevaikuttajien palkkiot)
15.000 €
Uutismedioiden yhteenlaskettu tavoittavuus
26,8 miljoonaa
Juttujen määrä eri medioissa
59
YLE:n ja YLE Areenan tietoiskun tavoittavuus
1,3 miljoonaa
Maksetun mainonnan näyttökerrat
563 261
Kokonaistavoittavuus (arvio)
28,6 miljoonaa
Tulosten mittaaminen
Uutismedioiden yhteenlaskettu tavoittavuus on saatu Meltwaterin mediaseurantatyökalulla. Tietoiskun luvut ovat YLE:ltä. Maksetun mainonnan luvut on koostettu Facebookin Ads Managerista, Twitterin Ads Managerista ja Spotifyn Ad Studiosta. Somevaikuttajien luvut on saatu vaikuttajilta itseltään.
tekijät
Työn suunnitteluun ja toteutukseen osallistuneet yritykset:
Asiakas ja yhteistyötahot
Paristokierrätys (Recser Oy)
SER-tuottajayhteisö ry, ERP Finland ry, Elker Oy, Suomen Kiertovoima KIVO ry, Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry, Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Kaupan liitto ry, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Finanssiala ry, Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Suomen pelastusalan keskusjärjestö ry (SPEK).
Suunnittelu / Luova toimisto
Porpoise Marketing
Viestintätoimisto
Enne Consulting
Mediatoimisto
Porpoise Marketing
Tuotanto
Piñata, Humina, Visual Power